Jos van de Laar - Wijs Worden Tweede fase
Schrijver: | Jos van de Laar |
---|---|
Titel: | Wijs Worden Tweede fase |
ISBN: | 9789460360084 |
Uitgever: | Damon Educatie B.V. |
Bijzonderheden: | Conditie: Goed |
Prijs: | € 7,20 |
Verzendkosten: | € 2,95 (binnen Nederland) |
Meer info: |
Opbouw methode Wijs Worden
Wijs Worden basiseditie deel 1, 2 en 3 voor VMBO/Havo (leerboek, werkboek, docentenhandleiding) Wijs Worden deel 1, 2 en 3 voor Havo/VWO (leerboek, werkboek, docentenhandleiding) Wijs Worden tweede fase (deel 4) voor Havo/VWO (leerboek, docentenhandleiding) Zie:Wijs worden, een methode filosofie, levensbeschouwing en burgerschap en Wijs Worden tweede fase Inhoudelijke zwaartepunten * Het doordenken en kritisch bevragen van hoofdwaarden in onze samenleving als vrijheid, zelfbeschikking, tolerantie en emancipatie. * Het bewust maken van de rol van levensbeschouwelijke en ethische vooronderstellingen binnen onderwijs, politiek en wetenschap. * Nadenken over de positie van religies binnen onze - geseculariseerde en geïndividualiseerde - samenleving. * Het binnen een historisch perspectief introduceren van thema's; hierdoor verdwijnt de vanzelfsprekendheid van hedendaagse standpunten en ontstaat ruimte voor het stellen van kritische vragen. * Aandacht voor de verhouding man/vrouw binnen levensbeschouwing en samenleving. Didactisch zwaartepunt In het leerboek wordt telkens eerst structuur aangebracht in de levensbeschouwelijke posities die kunnen worden ingenomen; de opdrachten haken daar op in en dagen vervolgens de leerling uit tot bewustwording van eigen standpunten en tot kritische reflectie. De webopdrachten hebben een verdiepend én verbredend karakter. Doelgroep Gezien het inhoudelijke niveau kan Wijs Worden voor de Tweede fase uitstekend functioneren op scholen waar levensbeschouwelijke reflectie binnen het curriculum serieus wordt genomen, respectievelijk deel uitmaakt van de exameneisen. Met het oog op het uitdagende inhoudelijke niveau bevat de docentenhandleiding ruime toelichtingen bij de vraagstukken die aan de orde komen; op alle vragen worden uitvoerige antwoorden of antwoordsuggesties aangereikt. Inhoudelijke opzet hst 1 Het menselijk bestaan Paragraaf 1 Inleiding 5 Paragraaf 2 Denken met behulp van metaforen 6 Paragraaf 3 De reis als metafoor voor het leven 7 Paragraaf 4 De vraag naar de zin van het bestaan 13 hst 2 God, iets, niets Paragraaf 1 Inleiding 25 Paragraaf 2 Wetenschap en God: het ontstaan van het heelal 25 Paragraaf 3 Veranderingen in het beeld van God 30 Paragraaf 4 Van God naar 'iets' 34 Paragraaf 5 God: misleidend of bevrijdend? 36 hst 3 Man en vrouw Paragraaf 1 Inleiding: gelijkwaardigheid en verscheidenheid 45 Paragraaf 2 Verschillende funderingen van de gelijkwaardigheid 45 Paragraaf 3 Gelijke en ongelijke behandeling 47 Paragraaf 4 Gelijkwaardigheid en verscheidenheid: twee niveaus in het denken 49 Paragraaf 5 Verschillen tussen man en vrouw: de wetenschap 51 Paragraaf 6 Feminisme 56 Paragraaf 7 Het actuele debat over vrouwenemancipatie 59 hst 4 Zorg Paragraaf 1 Inleiding 63 Paragraaf 2 Visies op ziekte, zorg en geneeskunde 64 Paragraaf 3 Politiek denken over zorg in Nederland 69 Paragraaf 4 Opbouw van de verzorgingsstaat na de Tweede Wereldoorlog 73 hst 5 Mens en techniek Paragraaf 1 Inleiding: twee keer Frankenstein 79 Paragraaf 2 Wat is techniek? 80 Paragraaf 3 De mens als technisch wezen 86 Paragraaf 4 Techniek en ethiek 88 hst 6 Onderwijs Paragraaf 1 Inleiding 91 Paragraaf 2 Filosofische vragen bij school en onderwijs 91 Paragraaf 3 Friedrich Nietzsche over onderwijs 92 Paragraaf 4 Filosofie van het spieken 97 Paragraaf 5 Leerplicht en leerrecht 100 hst 7 Euthanasie Paragraaf 1 Inleiding 103 Paragraaf 2 Geschiedenis van het denken over zelfdoding en euthanasie 105 Paragraaf 3 Naar toelaatbare euthanasie: onderliggende processen 109 Paragraaf 4 Argumenten om euthanasie af te wijzen 113 Paragraaf 5 Argumenten om euthanasie te rechtvaardigen 115 hst 8 Levensbeschouwing: van instituut naar individu Paragraaf 1 Inleiding 119 Paragraaf 2 Van beweging naar instituut 120 Paragraaf 3 Van beweging naar instituut: het christendom 122 Paragraaf 4 Individualisering van levensbeschouwing 126 hst 9 Maria Magdalena, een vrouw in het christendom Paragraaf 1 Inleiding 131 Paragraaf 2 Maria Magdalena in het Nieuwe Testament 132 Paragraaf 3 Maria Magdalena in buiten-bijbelse bronnen 136 Paragraaf 4 Wie was Maria Magdalena? Historische reconstructies 139 Paragraaf 5 Maria Magdalena in de latere beeldvorming 141 hst 10 Ethiek Paragraaf 1 De begrippen ethiek en moraal 145 Paragraaf 2 Moraal en levensbeschouwing 147 Paragraaf 3 Hoe ga je in de ethiek te werk? 149 Paragraaf 4 Drie ethische theorieën 151 bijlage Een werkstuk maken Inleiding 157 Paragraaf 1 Het onderwerp van je keuze 157 Paragraaf 2 Werkwijze en een opzet maken 159 Samenvatting 159 Deze methode bestaat uit een leerboek en een docentenhandleiding. |
Als u op één van onze aanbiedingen klikt dan opent de aanbieding in onze webshop waar u het boek kan bestellen en afrekenen. Het is niet mogelijk boeken af te halen.
- Meer dan 500.000 boeken op voorraad in ons magazijn in Rotterdam.
- Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden.
- Stevig verpakt
- Verzendkosten €2,95. Gratis verzenden vanaf 40 euro of 4 boeken
- We verzenden ook naar België. Zendingen naar België kunnen er enkele dagen over doen.
- Alle boeken zijn met zorg gecontroleerd
- Meer dan 500.000 boeken op voorraad in ons magazijn in Rotterdam.
- Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden.
- Stevig verpakt
- Verzendkosten €2,95. Gratis verzenden vanaf 40 euro of 4 boeken
- We verzenden ook naar België. Zendingen naar België kunnen er enkele dagen over doen.
- Alle boeken zijn met zorg gecontroleerd
De verkoper zal binnen 1 werkdag contact met u opnemen om de koop verder af te handelen.